Tartalomjegyzék
ToggleA marketing mix elemei: 4P modell, 4C modell, 7P modell
Ebben a cikkben a marketing mix elemei lesznek a téma, valamint a 4P modell jelentése. A 4P marketing röviden összefoglalva azt jelenti, hogy a megfelelő terméket, a megfelelő időben, az ideális áron és a legjobb időben próbáljuk értékesíteni. Ugye milyen egyszerűen hangzik? Egy kicsit komplikáltabb a helyzet ennél, mivel elég, ha csak egy dolog rosszul sül el a négy tényezőből. Ennek elkerülése végett érdemes elsajátítani a 4P marketing fogalmát! Emellett megismerkedünk két másik megközelítéssel is a 4C modell és a 7P modell által. Tarts velünk!🙂
1. Miért van szükség a 4P marketingre?
Egy olyan terméket kell létrehoznod, amelyre a célközönséged igényt tart. Ezután eladásra kell kínálnod azokon a helyeken, ahol az elérni kívánt emberek gyakran ellátogatnak.
Továbbá fontos az is, hogy a termék ára összhangban legyen azzal az értékkel, amit a fogyasztók tulajdonítanak neki. És mindezt abban az időpontban kell megcsinálnod, amikor a célközönséged vásárláson gondolkodik.
A 4P modell működésének biztosításához rengeteg tennivalód lesz, például kideríteni az alábbiakat:
- Mire van szüksége a célközönségednek?
- Hol szoktak vásárolni általában?
- Hogyan tudod értékesíteni a terméket olyan áron, amit a fogyasztók hajlandók kiadni érte?
- Mikor van az a kritikus idő, amikor mindez összeáll?
Ha az egyik marketing mix elemet elrontod, az egész eddigi munkád kárba mehet. Például egy rendkívül alacsony üzemanyag-fogyasztással bíró autónak a gyártására adod a fejed egy olyan országban, ahol a benzinárak nagyon alacsonyak (már ha létezik ilyen 🙂).
Vagy rossz időpontban hozod ki a piacra a terméked, pl. egy tankönyvet kezdel forgalmazni a tanév közepén. Esetleg az árazással lesznek gondok, és túl drágán (vagy túl olcsón) kínálod a terméked a célközönséged számára.
A marketing mix és a 4P modell nagyszerű eszközök az ehhez hasonló hibák elkerülésére. A 4P marketing fogalmával való megismerkedés segít egy sikeres marketing stratégia összeállításában.
2. A 4P modell jelentése
A 4P marketing modell arra szolgál, hogy feljavítsa a vállalkozásod marketing mixének elemeit – vagyis azt a folyamatot, ahogy egy új terméket vagy szolgáltatást a piacra viszel.
Ha helyesen alkalmazod a 4P modellt, akkor a marketing stratégiád teljes összhangban lesz a specifikus fogyasztói igényekkel és szükségletekkel. Már ami az árakat, termékeket, promóciót és az értékesítési felületeket illeti.
Gyakran használják egymás szinonimájaként is a marketing mix és a 4P marketing kifejezéseket. Azonban nem feltétlenül azonos fogalmak.
3. A marketing mix jelentése
A marketing mix egy általános fogalom, amelyet azoknak az eltérő döntéseknek a leírására használnak, amit a cégek a termékeik piacra történő bevezetése során meghoznak.
A 4P modell a egyik (talán a legjobb) módja a marketing mix fogalmának a meghatározására. Először E. Jerome McCarthy definiálta a 4P modell jelentését 1960-ban. Könyvének címe: Basic Marketing: A Managerial Approach.
Ennek értelmében a 4P marketing elemei a következők:
- Product = Termék vagy szolgáltatás;
- Place = Az értékesítés helye;
- Price = A termék vagy szolgáltatás ára;
- Promotion = A termék vagy szolgáltatás promóciója, reklámja.
Ha a 4P modell elemeit figyelembe véve meg tudod válaszolni a hozzájuk kapcsolódó kérdéseket, akkor sikeres lesz a marketing mixed összetétele.
4. A 4P marketing mix elemei
Nézzük meg, milyen tudásra van szükséged ahhoz, hogy egy terméket vagy szolgáltatást a legnagyobb sikerrel tudj bevezetni a piacra.
4.1. 4P modell: Product (Termék)
- Mit akar a vásárló az adott terméktől vagy szolgáltatástól?
- Milyen szükségleteket elégít ki a termék?
- Melyek a legfontosabb tulajdonságai?
- Használsz olyan termékfunkciókat, amik elég költségesek, viszont a fogyasztók valószínűleg nem is fogják azt használni vagy észrevenni?
- Milyen a terméked kinézete? Tetszeni fog az ügyfeleknek?
- Hogyan fogod nevezni a terméked?
- Milyen a branding?
- Hogyan és milyen célból fogják a vásárlók használni az adott terméket?
- Miben különbözik a versenytársaid termékeitől? (versenytárs elemzés)
- Milyen maximális áron tudod majd eladni, ami még a fogyasztók számára is megfelelő?
A piacon elérhető legjobb termékpolitikát akarjuk nyújtani a fogyasztóknak, minél inkább kielégítve a piaci igényeket. Ennek részei a jól átgondolt terméktervezés, a termékkínálat kialakítása, márkaépítés, garancia és csomagolás meghatározása.
4.2. 4P modell: Place (Hely)
- Hol keresnek rá a vásárlók a termékedre vagy szolgáltatásodra?
- Milyen típusú boltokban (termékspecifikus üzlet, szupermarket, mindkettő) jobb értékesíteni?
- Mekkora az online kereslet a termékedre?
- Hogyan férhetsz hozzá a megfelelő elosztási csatornákhoz?
- Szükséged lesz termékminták küldésére, katalógusok használatára, vásárokon való részvételre?
- Mit csinálnak a versenytársaid és hogyan tanulhatsz tőlük?
- Milyen az értékesítési tölcséred?
Az értékesítés helye tehát utalhat fizikai üzletekre, kiskereskedelmi láncokra, vagy akár webáruházakra is. Ide tartozik minden olyan tényező, ami közrejátszik abban, hogy a termelés helyszínéről eljusson a termék a fogyasztókhoz.
Fontos a leltár, raktározás, szállítás. Gondoljunk a kiszervezett logisztika és a dropshipping előnyeire.
4.3. 4P modell: Price (Ár)
- Milyen értéket képvisel a termék / szolgáltatás a vásárló szemében?
- Vannak-e rögzített árkategóriák az adott iparágban vagy piaci szegmensben?
- Hogyan hasonlíthatók a vállalkozásod árai a versenytársakéhoz?
- Milyen árengedményeket tehetsz az üzleti partnereidnek?
- A fogyasztók mennyire érzékenyek az árak változására?
- Szerezhetsz-e nagyobb piaci részesedét egy kisebb árcsökkentéssel?
Úgy kell meghatároznunk az ár-stratégiánkat, hogy jövedelmező legyen a cégünknek az adott termék piacra dobása, és az ár hűen tükrözze a termék vagy szolgáltatás fogyasztói értéket.
4.4. 4P modell: Promotion (Reklámozás)
- Hol és mikor tudod a legkönnyebben eljuttatni a marketing üzeneteidet a célpiacod felé?
- Hogyan végzik a versenytársaid a promóciót? És ez milyen hatással van a Te marketing stratégiádra?
- Melyik reklámcsatorna a leginkább megfelelő a célközönséged elérésére: online marketing, nyomtatott reklámok, TV reklámok, rádiós hirdetések, hirdetőtáblák, e-mail marketing, PR?
- Mikor a legjobb reklámozni? Van-e szezonalitás a piacon?
- Vannak olyan külső környezeti problémák, amelyek hatással lehetnek egy új projekt elindítására? (ezeket a STEEP-elemzés által vizsgálhatod)
A megfelelő promóciós stratégia segítségével tudjuk eljuttatni üzenetünket a fogyasztóknak, vásárlásra bíztatva őket. Ezt tehetjük a médián keresztül, árumintákkal, kedvezményekkel, kuponokkal, nyereményjátékkal, pénzvisszatérítéssel, vagy hűségprogrammal is.
5. Alternatív marketing mix: 4C modell
A 4P modell csak egyike azon marketing mix elméleteknek, amelyeket az elmúlt évtizedekben kifejlesztettek. Az egyik alternatíva a 4C modell, amit Robert F. Lauterborn hozott létre 1990-ben.
A 4C modell lényege, hogy a marketing mix elemeit a vásárló szemszögéből mutatja be az eladó helyett. Tehát elég nagy az ellentét a 4P modellhez képest.
A megközelítés szerint a fogyasztókat kell a marketing eszközök kiválasztása során figyelembe venni, nem a vállalat érdekeit. Az imént ismertetett 4P modell elemei csak a vállalkozásról szólnak: a cég termékeiről, árairól, értékesítési helyeiről és reklámozási stratégiájáról.
Viszont a 4C modell a fogyasztót helyezi a középpontba, az ő igényeinek a kielégítésére fókuszál. A 4C modell elemei a következők:
- Customer needs and wants – Fogyasztói szükségletek és igények;
- Costs – Fellépő költségek;
- Convenience – A vásárlási folyamat kényelme;
- Communication – A kommunikáció fontossága.
6. A 4P modell és a 4C modell összehasonlítása
A két marketing mix elmélet összehasonlítása alapjaiban eltérő marketing szemléletet mutat. Míg korábban csak a vállalkozás szemszögéből nézték a dolgokat, addig a 4C modell már a fogyasztók igényeit, a vásárlás folyamatának apróbb részleteit tekinti kiemelten fontosnak.
Felértékelődik a vásárló kényelme, a gyors és könnyű termékrendelés, a pontos szállítás, a potenciális fogyasztók megszólítása a push marketing tevékenység helyett.
4P modell | 4C modell | Bemutatás |
Termék (Product) | Fogyasztói igények (Consumer needs) | A termékek és szolgáltatások helyett a fogyasztói igények kerülnek előtérbe. |
Ár (Price) | Költségek (Costs) | Nemcsak a termék árát veszi figyelembe, hanem a fogyasztás teljes költségét. Pl. a mozijegy ára mellett az átlagos üdítő- és popcorn-fogyasztás ára is számít. |
Hely (Place) | Kényelem (Convenience) | Az értékesítés helye mellett fontos tényező lesz a fogyasztó kényelme a vásárlás során. Pl. legyen lehetősége kártyás fizetésre. |
Reklám (Promotion) | Kommunikáció (Communication) | A csak értékesítési célú promóció helyett a közvetlen és személyes hangvételű kommunikáció a fontosabb. |
7. A kibővített 4P marketing mix: 7P modell
A 4P modell kibővített változata a 7P modell. Tartalmazza a 4P marketing mix összes elemét, kiegészülve három további tényezővel.
- Product = Termék vagy szolgáltatás;
- Place = Az értékesítés helye;
- Price = A termék vagy szolgáltatás ára;
- Promotion = A termék vagy szolgáltatás promóciója, reklámja.
- People = Emberi tényezők;
- Physical Evidence = Fizikai környezet;
- Process = Folyamat.
7.1. 7P modell: People (Emberi tényezők)
Az emberi tényezők nem szerepeltek külön a 4P modell részeként, de itt helyet kaptak. A termékek eladásában számos ember, alkalmazott, ügyfélszolgálati személyzet, stb. vesz részt.
Az alábbi dolgokban kell döntéseket hoznunk a 7P modell szerint:
- Kötelező az egyenruha viselete?
- Hogyan döntsük el, hogy kit veszünk fel a céghez?
- Mi a helyzet a továbbképzéssel?
- Hogyan kezeljük az ügyfélpanaszokat és a vállalaton belüli problémákat?
- Milyen nyelvismeret szükséges a munkakörök betöltéséhez?
Egyszóval szinte minden ide tartozik, ami a humán erőforrás menedzsment részét képezi. A személyzet képzettsége és szakértelme egyaránt fontos a magas minőségű termékek készítése és a profi szolgáltatások nyújtása terén is.
7.2. 7P modell: Physical Evidence (Fizikai környezet)
A fizikai környezet azt a helyet jelenti, ahol a fogyasztók és a személyzet egymással kapcsolatba kerülnek. Olyan dolgokra kell itt figyelnünk, mint:
- Dekoráció, szimbólumok, jelzések;
- Felszereltség, bútorok, funkcionalitás;
- Tájékoztató elemek, pl. térképek, útmutatások, információforrások;
- Minden, ami az érzékszerveinkre hatással van;
- Hőmérséklet, atmoszféra.
A környezet minősége, nyugodt légkör tehát kiemelten fontos a szolgáltató szférában, hiszen ezzel nyújtunk bizonyítékot a vállalkozásunk szakértelméről. Ezek egyfajta ingerek, amik a vásárlás vagy a szolgáltatás igénybevétele során érik az ügyfeleket.
7.3. 7P modell: Process (Folyamat)
Ide leginkább a folyamattervezés tartozik, amely folyamatábrák használatával készíti el a marketing stratégia részét képező tevékenységek szabványosított leírását, megtervezését.
Meghatározzuk azokat a kritikus hibapontokat, amelyek döntő hatást gyakorolhatnak egy-egy termék vagy szolgáltatás életútjára és sikerességére.
Továbbá lényeges még a piaci teljesítmény nyomon követése, az erőforrások rendelkezésre állásának vizsgálata, a KPI mutatók meghatározása.
8. Összefoglaló
A marketing mix elemei határozzák meg, hogy mit, mikor, hol és hogyan értékesítünk a célközönségünk számára.
Bemutattunk háromfajta marketing mix megközelítést. Az első a 4P modell volt, amely a terméket vagy szolgáltatást, az értékesítés helyét, a termékek árát és a reklámozási stratégiát vette figyelembe.
Ennek ellentétes megközelítése a fogyasztók szemszögéből végzi a marketing megtervezését. Ez volt a 4C modell, melynek részei: fogyasztói igények, kényelem, költségek, kommunikáció.
Végezetül szó esett a kibővített 7P modellről, amely a 4P marketing elemei mellett tartalmazta az emberi és fizikai tényezőket, valamint a folyamattervezést is.
Remélem, hogy hasznos információkkal gazdagodtál. Kérlek, oszd meg a bejegyzésünket másokkal is! 🙂
Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu
9. Gyakran ismételt kérdések és válaszok
A marketing mix cégközpontú megközelítése, melynek részei: termék, értékesítési hely, termék ára, reklámstratégia.
A vállalatközpontú megközelítés helyett a fogyasztók szemszögéből nézi a marketing mixet, részei: fogyasztói igények, kényelem, költségek és kommunikáció.
A 4P modell elemein túl kibővült még az emberi és fizikai tényezőkkel, valamint a folyamattervezéssel is.