A marketing mix elemei: 4P modell, 4C modell, 7P modell

A 4P modell a marketing mix egyik cégközpontú megközelítése, beleértve az ügyfélközpontú 4C modellt és a kibővített 7P modellt.
4P marketing mix

A marketing mix elemei: 4P modell, 4C modell, 7P modell

Ebben a cikkben a marketing mix elemei lesznek a téma, valamint a 4P modell jelentése. A 4P marketing röviden összefoglalva azt jelenti, hogy a megfelelő terméket, a megfelelő időben, az ideális áron és a legjobb időben próbáljuk értékesíteni. Ugye milyen egyszerűen hangzik? Egy kicsit komplikáltabb a helyzet ennél, mivel elég, ha csak egy dolog rosszul sül el a négy tényezőből. Ennek elkerülése végett érdemes elsajátítani a 4P marketing fogalmát! Emellett megismerkedünk két másik megközelítéssel is a 4C modell és a 7P modell által. Tarts velünk!🙂

1. Miért van szükség a 4P marketingre?

Egy olyan terméket kell létrehoznod, amelyre a célközönséged igényt tart. Ezután eladásra kell kínálnod azokon a helyeken, ahol az elérni kívánt emberek gyakran ellátogatnak.

Továbbá fontos az is, hogy a termék ára összhangban legyen azzal az értékkel, amit a fogyasztók tulajdonítanak neki. És mindezt abban az időpontban kell megcsinálnod, amikor a célközönséged vásárláson gondolkodik.

A 4P modell működésének biztosításához rengeteg tennivalód lesz, például kideríteni az alábbiakat:

  • Mire van szüksége a célközönségednek?
  • Hol szoktak vásárolni általában?
  • Hogyan tudod értékesíteni a terméket olyan áron, amit a fogyasztók hajlandók kiadni érte?
  • Mikor van az a kritikus idő, amikor mindez összeáll?

Ha az egyik marketing mix elemet elrontod, az egész eddigi munkád kárba mehet. Például egy rendkívül alacsony üzemanyag-fogyasztással bíró autónak a gyártására adod a fejed egy olyan országban, ahol a benzinárak nagyon alacsonyak (már ha létezik ilyen 🙂).

Vagy rossz időpontban hozod ki a piacra a terméked, pl. egy tankönyvet kezdel forgalmazni a tanév közepén. Esetleg az árazással lesznek gondok, és túl drágán (vagy túl olcsón) kínálod a terméked a célközönséged számára.

A marketing mix és a 4P modell nagyszerű eszközök az ehhez hasonló hibák elkerülésére. A 4P marketing fogalmával való megismerkedés segít egy sikeres marketing stratégia összeállításában.

Google hirdetések

2. A 4P modell jelentése

A 4P marketing modell arra szolgál, hogy feljavítsa a vállalkozásod marketing mixének elemeit – vagyis azt a folyamatot, ahogy egy új terméket vagy szolgáltatást a piacra viszel.

Ha helyesen alkalmazod a 4P modellt, akkor a marketing stratégiád teljes összhangban lesz a specifikus fogyasztói igényekkel és szükségletekkel. Már ami az árakat, termékeket, promóciót és az értékesítési felületeket illeti.

Gyakran használják egymás szinonimájaként is a marketing mix és a 4P marketing kifejezéseket. Azonban nem feltétlenül azonos fogalmak.

3. A marketing mix jelentése

A marketing mix egy általános fogalom, amelyet azoknak az eltérő döntéseknek a leírására használnak, amit a cégek a termékeik piacra történő bevezetése során meghoznak.

A 4P modell a egyik (talán a legjobb) módja a marketing mix fogalmának a meghatározására. Először E. Jerome McCarthy definiálta a 4P modell jelentését 1960-ban. Könyvének címe: Basic Marketing: A Managerial Approach.

Ennek értelmében a 4P marketing elemei a következők:

  • Product = Termék vagy szolgáltatás;
  • Place = Az értékesítés helye;
  • Price = A termék vagy szolgáltatás ára;
  • Promotion = A termék vagy szolgáltatás promóciója, reklámja.

Ha a 4P modell elemeit figyelembe véve meg tudod válaszolni a hozzájuk kapcsolódó kérdéseket, akkor sikeres lesz a marketing mixed összetétele.

4. A 4P marketing mix elemei

Nézzük meg, milyen tudásra van szükséged ahhoz, hogy egy terméket vagy szolgáltatást a legnagyobb sikerrel tudj bevezetni a piacra.

4P modell marketing

4.1. 4P modell: Product (Termék)

  • Mit akar a vásárló az adott terméktől vagy szolgáltatástól?
  • Milyen szükségleteket elégít ki a termék?
  • Melyek a legfontosabb tulajdonságai?
  • Használsz olyan termékfunkciókat, amik elég költségesek, viszont a fogyasztók valószínűleg nem is fogják azt használni vagy észrevenni?
  • Milyen a terméked kinézete? Tetszeni fog az ügyfeleknek?
  • Hogyan fogod nevezni a terméked?
  • Milyen a branding?
  • Hogyan és milyen célból fogják a vásárlók használni az adott terméket?
  • Miben különbözik a versenytársaid termékeitől? (versenytárs elemzés)
  • Milyen maximális áron tudod majd eladni, ami még a fogyasztók számára is megfelelő?

A piacon elérhető legjobb termékpolitikát akarjuk nyújtani a fogyasztóknak, minél inkább kielégítve a piaci igényeket. Ennek részei a jól átgondolt terméktervezés, a termékkínálat kialakítása, márkaépítés, garancia és csomagolás meghatározása.

4.2. 4P modell: Place (Hely)

  • Hol keresnek rá a vásárlók a termékedre vagy szolgáltatásodra?
  • Milyen típusú boltokban (termékspecifikus üzlet, szupermarket, mindkettő) jobb értékesíteni?
  • Mekkora az online kereslet a termékedre?
  • Hogyan férhetsz hozzá a megfelelő elosztási csatornákhoz?
  • Szükséged lesz termékminták küldésére, katalógusok használatára, vásárokon való részvételre?
  • Mit csinálnak a versenytársaid és hogyan tanulhatsz tőlük?
  • Milyen az értékesítési tölcséred?

Az értékesítés helye tehát utalhat fizikai üzletekre, kiskereskedelmi láncokra, vagy akár webáruházakra is. Ide tartozik minden olyan tényező, ami közrejátszik abban, hogy a termelés helyszínéről eljusson a termék a fogyasztókhoz.

Fontos a leltár, raktározás, szállítás. Gondoljunk a kiszervezett logisztika és a dropshipping előnyeire.

4.3. 4P modell: Price (Ár)

  • Milyen értéket képvisel a termék / szolgáltatás a vásárló szemében?
  • Vannak-e rögzített árkategóriák az adott iparágban vagy piaci szegmensben?
  • Hogyan hasonlíthatók a vállalkozásod árai a versenytársakéhoz?
  • Milyen árengedményeket tehetsz az üzleti partnereidnek?
  • A fogyasztók mennyire érzékenyek az árak változására?
  • Szerezhetsz-e nagyobb piaci részesedét egy kisebb árcsökkentéssel?

Úgy kell meghatároznunk az ár-stratégiánkat, hogy jövedelmező legyen a cégünknek az adott termék piacra dobása, és az ár hűen tükrözze a termék vagy szolgáltatás fogyasztói értéket.

4.4. 4P modell: Promotion (Reklámozás)

  • Hol és mikor tudod a legkönnyebben eljuttatni a marketing üzeneteidet a célpiacod felé?
  • Hogyan végzik a versenytársaid a promóciót? És ez milyen hatással van a Te marketing stratégiádra?
  • Melyik reklámcsatorna a leginkább megfelelő a célközönséged elérésére: online marketing, nyomtatott reklámok, TV reklámok, rádiós hirdetések, hirdetőtáblák, e-mail marketing, PR?
  • Mikor a legjobb reklámozni? Van-e szezonalitás a piacon?
  • Vannak olyan külső környezeti problémák, amelyek hatással lehetnek egy új projekt elindítására? (ezeket a STEEP-elemzés által vizsgálhatod)

A megfelelő promóciós stratégia segítségével tudjuk eljuttatni üzenetünket a fogyasztóknak, vásárlásra bíztatva őket. Ezt tehetjük a médián keresztül, árumintákkal, kedvezményekkel, kuponokkal, nyereményjátékkal, pénzvisszatérítéssel, vagy hűségprogrammal is.

5. Alternatív marketing mix: 4C modell

A 4P modell csak egyike azon marketing mix elméleteknek, amelyeket az elmúlt évtizedekben kifejlesztettek. Az egyik alternatíva a 4C modell, amit Robert F. Lauterborn hozott létre 1990-ben.

A 4C modell lényege, hogy a marketing mix elemeit a vásárló szemszögéből mutatja be az eladó helyett. Tehát elég nagy az ellentét a 4P modellhez képest.

A megközelítés szerint a fogyasztókat kell a marketing eszközök kiválasztása során figyelembe venni, nem a vállalat érdekeit. Az imént ismertetett 4P modell elemei csak a vállalkozásról szólnak: a cég termékeiről, árairól, értékesítési helyeiről és reklámozási stratégiájáról.

Viszont a 4C modell a fogyasztót helyezi a középpontba, az ő igényeinek a kielégítésére fókuszál. A 4C modell elemei a következők:

  • Customer needs and wants – Fogyasztói szükségletek és igények;
  • Costs – Fellépő költségek;
  • Convenience – A vásárlási folyamat kényelme;
  • Communication – A kommunikáció fontossága.
4C modell marketing

6. A 4P modell és a 4C modell összehasonlítása

A két marketing mix elmélet összehasonlítása alapjaiban eltérő marketing szemléletet mutat. Míg korábban csak a vállalkozás szemszögéből nézték a dolgokat, addig a 4C modell már a fogyasztók igényeit, a vásárlás folyamatának apróbb részleteit tekinti kiemelten fontosnak.

Felértékelődik a vásárló kényelme, a gyors és könnyű termékrendelés, a pontos szállítás, a potenciális fogyasztók megszólítása a push marketing tevékenység helyett.

4P modell4C modellBemutatás
Termék (Product)Fogyasztói igények (Consumer needs)A termékek és szolgáltatások helyett a fogyasztói igények kerülnek előtérbe.
Ár (Price)Költségek (Costs)Nemcsak a termék árát veszi figyelembe, hanem a fogyasztás teljes költségét. Pl. a mozijegy ára mellett az átlagos üdítő- és popcorn-fogyasztás ára is számít.
Hely (Place)Kényelem (Convenience)Az értékesítés helye mellett fontos tényező lesz a fogyasztó kényelme a vásárlás során. Pl. legyen lehetősége kártyás fizetésre.
Reklám (Promotion)Kommunikáció (Communication)A csak értékesítési célú promóció helyett a közvetlen és személyes hangvételű kommunikáció a fontosabb.

7. A kibővített 4P marketing mix: 7P modell

A 4P modell kibővített változata a 7P modell. Tartalmazza a 4P marketing mix összes elemét, kiegészülve három további tényezővel.

  • Product = Termék vagy szolgáltatás;
  • Place = Az értékesítés helye;
  • Price = A termék vagy szolgáltatás ára;
  • Promotion = A termék vagy szolgáltatás promóciója, reklámja.
  • People = Emberi tényezők;
  • Physical Evidence = Fizikai környezet;
  • Process = Folyamat.
7P modell marketing

7.1. 7P modell: People (Emberi tényezők)

Az emberi tényezők nem szerepeltek külön a 4P modell részeként, de itt helyet kaptak. A termékek eladásában számos ember, alkalmazott, ügyfélszolgálati személyzet, stb. vesz részt.

Az alábbi dolgokban kell döntéseket hoznunk a 7P modell szerint:

  • Kötelező az egyenruha viselete?
  • Hogyan döntsük el, hogy kit veszünk fel a céghez?
  • Mi a helyzet a továbbképzéssel?
  • Hogyan kezeljük az ügyfélpanaszokat és a vállalaton belüli problémákat?
  • Milyen nyelvismeret szükséges a munkakörök betöltéséhez?

Egyszóval szinte minden ide tartozik, ami a humán erőforrás menedzsment részét képezi. A személyzet képzettsége és szakértelme egyaránt fontos a magas minőségű termékek készítése és a profi szolgáltatások nyújtása terén is.

7.2. 7P modell: Physical Evidence (Fizikai környezet)

A fizikai környezet azt a helyet jelenti, ahol a fogyasztók és a személyzet egymással kapcsolatba kerülnek. Olyan dolgokra kell itt figyelnünk, mint:

  • Dekoráció, szimbólumok, jelzések;
  • Felszereltség, bútorok, funkcionalitás;
  • Tájékoztató elemek, pl. térképek, útmutatások, információforrások;
  • Minden, ami az érzékszerveinkre hatással van;
  • Hőmérséklet, atmoszféra.

A környezet minősége, nyugodt légkör tehát kiemelten fontos a szolgáltató szférában, hiszen ezzel nyújtunk bizonyítékot a vállalkozásunk szakértelméről. Ezek egyfajta ingerek, amik a vásárlás vagy a szolgáltatás igénybevétele során érik az ügyfeleket.

7.3. 7P modell: Process (Folyamat)

Ide leginkább a folyamattervezés tartozik, amely folyamatábrák használatával készíti el a marketing stratégia részét képező tevékenységek szabványosított leírását, megtervezését.

Meghatározzuk azokat a kritikus hibapontokat, amelyek döntő hatást gyakorolhatnak egy-egy termék vagy szolgáltatás életútjára és sikerességére.

Továbbá lényeges még a piaci teljesítmény nyomon követése, az erőforrások rendelkezésre állásának vizsgálata, a KPI mutatók meghatározása.

8. Összefoglaló

A marketing mix elemei határozzák meg, hogy mit, mikor, hol és hogyan értékesítünk a célközönségünk számára.

Bemutattunk háromfajta marketing mix megközelítést. Az első a 4P modell volt, amely a terméket vagy szolgáltatást, az értékesítés helyét, a termékek árát és a reklámozási stratégiát vette figyelembe.

Ennek ellentétes megközelítése a fogyasztók szemszögéből végzi a marketing megtervezését. Ez volt a 4C modell, melynek részei: fogyasztói igények, kényelem, költségek, kommunikáció.

Végezetül szó esett a kibővített 7P modellről, amely a 4P marketing elemei mellett tartalmazta az emberi és fizikai tényezőket, valamint a folyamattervezést is.

Remélem, hogy hasznos információkkal gazdagodtál. Kérlek, oszd meg a bejegyzésünket másokkal is! 🙂

Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu

9. Gyakran ismételt kérdések és válaszok

❓ Mi az a 4P modell?

A marketing mix cégközpontú megközelítése, melynek részei: termék, értékesítési hely, termék ára, reklámstratégia.

❓ Miben más a 4C modell?

A vállalatközpontú megközelítés helyett a fogyasztók szemszögéből nézi a marketing mixet, részei: fogyasztói igények, kényelem, költségek és kommunikáció.

❓ Mi az a 7P modell?

A 4P modell elemein túl kibővült még az emberi és fizikai tényezőkkel, valamint a folyamattervezéssel is.

Oszd meg! Küldd el! Nyomtasd ki!

Facebook
LinkedIn
Email
Nyomtatás
Dávid Ádám

Dávid Ádám

Dávid Ádám vagyok, a Kiszervezett Marketing Kft. alapítója, az online marketing megszállottja.

150+ szöveges ötcsillagos ügyfélvéleményünkkel előrevetítjük, hogy milyen egy igazán profin megtervezett, ügyfélközpontú marketing ügynökséggel dolgozni.

A Kiszervezett Marketing 13x-os Marketing Diamond Awards-díjas ügynökség. Ezt a díjat a Magyar Marketing Szövetség ítélte oda számunkra, ami bizonyítja, hogy szakmailag kimagasló szolgáltatásokat nyújtunk az online marketing területén.

Büszkék vagyunk arra, hogy 2023-ban a Kiszervezett Marketing Kft. lett Az Év Marketing Nagykövete!

A Kiszervezett Marketing az a marketing ügynökség, amely nem olyan, mint a suszter és a cipője.

Ezt alátámasztja a 350+ szakmai blogcikkünk is, amelynek köszönhetően több mint 160.000 látogatónk van éves szinten a saját weboldalukon a Google Keresőből, fizetett hirdetések nélkül. Mindezt alig 1,5 év alatt értük el.

A megtervezett médiamegjelenésekkel folyamatosan ott vagyunk nagy hírportálok hasábjain a területünk szakértőjeként. Párat kiemelve: penzcentrum.hu, hirado.hu, hrportal.hu, origo.hu, blikk.hu.

Azért lehetünk Google Partnerek, mert rendelkezünk a Google által elismert szakértővel. Az ügyfeleink hirdetési kampányai kivétel nélkül minden esetben elérik a minimum 70%-os optimalizáltságot.

Tartottam már szakmai előadást több egyetemen online marketing témában, többek között: BME, BGE, ELTE, MATE, Óbudai Egyetem. Emellett a Magyar Marketing Fesztivál rendszeres előadójaként mutatom be a siker kulcsát a digitális térben.

Hogyan legyen vevőszerző weboldalam?

HOVÁ KÜLDHETJÜK AZ INGYENES E-BOOKUNKAT?

Ajánlatkérés

Hogyan legyen vevőszerző weboldalam?

Töltsd le az e-bookot, és a megvalósítás menete is kristálytiszta lesz előtted.

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés