Tartalomjegyzék
ToggleMi a PR jelentése? PR és marketing különbségei
A PR jelentése az angol Public Relations kifejezésből ered, amely magyarul annyit tesz, hogy közönségkapcsolatok. Tehát a PR tevékenység jelentése az a stratégia, amelyet követve egy vállalkozás vagy szervezet kommunikálni fog a környezetével. Attól függően, hogy mi egy cég profilja vagy fő tevékenységi területe, eltérő PR kommunikációval rendelkezhet. Egy ismert megfogalmazás szerint a marketing és a PR lényege a hírnév gondozása.
1. Mi a PR jelentése?
Bill Gates egyszer ezt mondta: „Ha csak egy dollárom lenne, azt is PR-ra költeném!” Ebből láthatod Te is, hogy milyen fontos tudni, hogy mi a PR jelentése és a PR tevékenység lényege egy cég életében.
A PR szó jelentése egy olyan vállalati törekvés kinyilatkoztatása, amely arra irányul, hogy az adott cég minél inkább vonzó képet sugalljon az üzleti partnerek és a potenciális fogyasztók irányába. Vagyis lényegében a külső közönségkapcsolatok kiépítését és ápolását jelenti a PR (ejtsd: píár).
Minden sikeres vállalat tudatos stratégia mentén szerzett magának hírnevet, hiszen léteznek külön erre szakosodott PR ügynökségek. Feladatuk abból áll, hogy felépítsék a partnercégek jó hírnevét.
A PR tevékenység igén eltérő lehet attól függően, hogy melyik közegben és milyen céllal jelenik meg a cég. A vállalat mindig az adott környezethez igazítja külső kommunikációját.
A PR legfontosabb céljai a következők:
- Minél nagyobb ismertség szerzése;
- Versenyképesség növelése;
- Az STP marketing során célzott piaci szegmensen belül kiemelkedni;
- Belső vállalati struktúra fejlesztése;
- Jó munkahelyi légkör kialakítása;
- Márkaépítés és brandfejlesztés;
- Sajtókapcsolatok kiépítése;
- Bevétel- és ügyfélszerzése.
2. A PR tevékenység eszközei
A PR részét képezi minden olyan eszköz és módszer, amelyen keresztül a szervezet vagy vállalat kapcsolatba lép a környezetével. Az alábbiak tartoznak a PR eszközök közé:
- Kutatások, felmérések, esettanulmányok;
- Közösségi média, online kommunikáció;
- Hírlevelek, sajtóközlemények;
- Filmek, videók, imázsfilmek;
- Konferenciák, kiállítások, szakmai vásárok;
- Üzemlátogatás, rendezvények;
- Televíziós, rádiós megjelenések, hirdetések;
- Egyéb sajtóesemények;
- Szponzorálás, vállalati szponzor termékek.
Ezen eszközökkel szeretnénk megnyerni a nyilvánosság pozitív hozzáállását. Gondoljunk csak bele, hogy mennyire fontos a vállalkozás és a közönség közötti bizalom építése és ápolása pl. egy étterem, utazási iroda vagy szálloda esetében.
A tudatos imázsépítés hosszú távon kifizetődik a PR tevékenységnek köszönhetően. Ehhez szükséges a vállalati információs politika megtervezése, a személyes kapcsolatok gondozása, a tömegmédiával (TV, rádió, nyomtatott sajtó) ápolt jó szakmai összeköttetések.
3. PR és online marketing kapcsolata
Az online marketing eszközök felhasználása révén megvalósítható az online médialefedettség, ami végső soron online PR. A digitális térben létrehozott tartalmakra vonatkozik, pl. blog készítése, online tanulmányok írása, eltérő webhelyeken megjelenő vendégcikkek közlése. További tartalommarketing eszközök is léteznek.
A PR és a marketing kapcsolata eltérő módokon valósulhat meg. Felkereshetünk riportereket, újságírókat, vagy éppen médiaszervezeteket, akik nagy befolyással rendelkeznek a közösségi médiában. Ezért hozzá tudnak járulni cégünk brandépítési stratégiájához.
Fontos, hogy az ügyfelek véleményeire mindig reagáljunk. Például a Trustindex is a vásárlói vélemények gyűjtésére szolgál, amik nagyon fontosak egy cég vagy egy webáruház esetében. Ha egyaránt reagálsz a pozitív és negatív kritikákra / visszajelzésekre, sokkal emberibbé tudod varázsolni a cégedet, növelni fogja a fogyasztók bizalmát a szolgáltatásod iránt.
Ugyanez vonatkozik a hozzászólásokra is, jöjjenek azok akár Facebook, akár itt a weboldalon található chat felületen keresztül. Legjobb tudásod szerint igyekezz segíteni a felhasználóknak, hiszen a közönségkommunikáció (PR) lényege a pozitív kapcsolatok létesítése.
További lehetőség az online PR alkalmazására egy influencer személyiség által készített szponzorált tartalom létrehozása, amelynek keretében a hatalmas követőbázissal rendelkező személy vagy személyek bemutatják cégünk termékeit, szolgáltatásait, azok legnagyobb előnyeit.
Sőt, írhatunk online PR cikkeket is, amelyek külső weboldalakon jelennek meg (pl. blog oldalon, hírportálon, magazinokban). Online PR megjelenések még a bannerek, podcast adások, rádiós beszélgetések.
Az online marketing és a PR kapcsolata tehát a célközönséggel és a weboldalunk látogatóival folytatott közönségkommunikációra utal, amely hozzájárul márkanevünk népszerűsítéséhez és a belénk vetett bizalom növeléséhez.
4. Belső és külső PR jelentése
A PR tevékenység csoportosítható belső és külső PR-ra. A belső PR értelemszerűen a vállalaton belül imázsépítésre vonatkozik, vagyis a dolgozók körében történik. Kicsit hasonlít az emberi erőforrás gazdálkodáshoz.
A belső PR négy célcsoportra vonatkozik leginkább. Ezen egységek és a vállalatvezetés között valósítja meg a kommunikációt:
- Munkatársak, dolgozók;
- Szervezeti egységek (pl. sales osztály);
- Horizontális csoportok, azaz a vállalati hierarchiában egy szinten lévő osztályvezetők, beosztottak;
- Érdekvédelmi és egyéb szervezetek.
A külső PR szintén a pozitív kapcsolatépítésre vonatkozik, viszont külső szervezetek és médiaorgánumok irányában, amelyek befolyást gyakorolhatnak a cég sikeres működésére.
Az alábbi kapcsolatok ápolását foglalja magában a külső PR:
- Pénzügyi kapcsolatok;
- Társadalmi és kormányzati kapcsolatok;
- Nemzetközi kapcsolatok;
- Szakmai összeköttetések;
- Médiakapcsolatok.
5. PR és marketing közötti különbség
A PR nem más, mint a marketing egyik alegysége, tehát a marketing egy gyűjtőfogalom, amibe a PR jelentése is beletartozik. A legnagyobb különbség a PR és a marketing között az, hogy a marketing elsősorban a termékek / szolgáltatások reklámozására és értékesítésére törekszik, míg a PR a jó hírnév kiépítésére és megőrzésére.
A marketing fő célja a figyelem felkeltése fogyasztóközpontú technikákkal (pl. reklámok, promóciók, termékelhelyezés), ezzel is a termékek vagy szolgáltatások megvásárlására ösztönözve az embereket.
A PR tevékenység ezzel szemben a brandépítésben merül ki, egy adott márka jelenlétének és ismertségének növelése által, pozitív hírnév kialakításával. A nyilvánosság és a vállalat közötti kapcsolat elmélyítése, a bizalom kiépítése a feladata, nem a közvetlen értékesítés.
6. Összefoglaló
A PR jelentése Public Relations, azaz közönségkapcsolatok kiépítése és a pozitív hírnév, márkaimázs kialakítása.
Nem az értékesítésre törekszik, mint a hagyományos marketing, hanem a bizalom és a külső kapcsolatok ápolására.
A PR eszközök közé tartoznak hagyományos offline módszerek (pl. kiállítások, szponzortermékek, sajtóesemények, kutatások, esettanulmányok), valamint online PR eszközök (pl. influencer marketing, közösségi média, online PR cikkek írása, ügyfélvélemények gyűjtése).
Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu
7. Gyakran ismételt kérdések és válaszok
A PR jelentése az angol Public Relations szóból ered, ami magyarul annyit tesz, hogy közönségkapcsolatok. Pozitív hírnév és márkaimázs kiépítésére törekszik.
Vannak offline PR eszközök (kiállításokon való részvétel, szponzortermékek, sajtóesemények, kutatások), valamint online PR eszközök (influencer marketing, közösségi média marketing, online PR cikkek, ügyfélvélemények).
Nem az értékesítésre és bevételszerzésre törekszik, hanem a külső kapcsolatok ápolására és a cég jó hírnevének kialakítására.