Tartalomjegyzék
ToggleMi az a remarketing? Google Ads és Facebook remarketing kampány
Ha a befektetésarányos megtérülés (ROI mutató) számít a legfontosabb szempontnak az online marketing stratégiádban, akkor számodra kifejezetten fontos megismerni a remarketing jelentését. A fogalomnak pszichológiai alapjai vannak, hiszen az ismétlés elve vezéreli a működését. Ennek megfelelően megpróbáljuk vásárlásra bírni több alkalommal is a látogatóinkat. Leggyakrabban a remarketing kampány Google Ads és Facebook hirdetések esetén használatos.
1. Mi a remarketing jelentése?
A remarketing jelentése azon alapszik, hogy egy weboldal látogatói vagy egy alkalmazás használói nem mindig első alkalommal hajtanak végre konverziós tevékenységet.
Ennél fogva célszerű az ismétlés eszközével élve újra megcélozni a korábbi látogatókat egy Google Ads vagy Facebook hirdetéssel. Ezt nevezzük remarketing kampánynak.
A remarketing által megpróbáljuk rávenni a potenciális fogyasztókat, hogy ott folytassák a vásárlási folyamatot, ahol azt korábban abbahagyták.
Gyakran azonos fogalomként kezelik a remarketing és retargeting kifejezéseket, van azonban egy kis különbség a kettő között.
2. Remarketing vs retargeting
A remarketing fogalma azt jelenti, hogy korábbi vásárlókat vagy kosárelhagyókat (a kosárelhagyási arány csökkentésére szolgálnak az OptiMonk intelligens pop-up ablakai) célzunk meg újból, jellemzően e-mail kampánnyal.
Ezzel szemben a retargeting szinte bármelyik látogatónkat célozhatja, aki egyszer is járt a weboldalunkon. Nem szükséges ehhez az sem, hogy a kosarába helyezzen valamit. Leggyakrabban Facebook és Google Ads hirdetések által valósul meg.
A remarketing vs retargeting különbség azonban olyannyira halovány, hogy sokszor szinonimaként használják a két kifejezést, bár leginkább a remarketing fogalma létezik a köztudatban.
3. Miért fontos a remarketing kampány?
Tegyük fel, hogy éppen egy Google Ads kampányt folytatsz. Az emberek folyamatosan kattintanak a hirdetésedre, beérkeznek az oldaladra, viszont 90%-ban úgy távoznak, hogy semmit nem vásároltak.
Ez azért van, mert a sales funnel (értékesítési tölcsér) felépítése során láthattuk, hogy egy vásárlási folyamat több lépésből épül fel, hosszabb időt vesz igénybe. Először talán csak információt gyűjtenek a látogatók az árakról, a termékek tulajdonságairól, hogy legyen egy összehasonlítási alap.
Csak ezután fognak dönteni a tényleges vásárlás mellett, talán harmadik alkalommal, amikor megnyitják az oldalad. Viszont szükséges őket emlékeztetni arra, hogy igenis létezik a szolgáltatásunk vagy a termékünk, és megéri azt választaniuk.
A vásárlóvá válási folyamat megszakításokkal van tűzdelve: talán épp a buszon ül a leendő ügyfél, és nincs ideje megvásárolni a terméket éppen, vagy nem jutnak eszébe a bankkártya-adatai.
Ekkor jön képbe a remarketing kampány, amely pontosan tisztában van azzal, hogy a vásárlási folyamaton nem lehet egyhuzamban végigvezetni a potenciális fogyasztókat.
Újra és újra felbukkanunk a korábbi ügyfelek vagy látogatók böngészőjében, legyen szó akár e-mail kampányról, Google hirdetésekről, bannerekről vagy Facebook hirdetésekről. Így tudjuk leghatékonyabban elérni a célközönségünket.
4. Az AIDA modell használata
A remarketing működését szemlélteti az AIDA modell, amely összefoglalja a termékek vagy szolgáltatások megvásárlása során tapasztalt kognitív szakaszokat. Vagyis bemutatja a vásárlóvá válás útját.
A – Attention (Figyelem felkeltése): termékeink vagy szolgáltatásaink megismertetése a fogyasztókkal, a célcsoport igényeire szabott marketing csatornákkal és reklám eszközökkel.
I – Interest (Érdeklődés kialakítása): nem elég megismertetni a fogyasztókat az elérhető opciókkal, fokoznunk kell az érdeklődésüket a vállalkozásunk ajánlata iránt.
D – Desire (Vágykeltés): márkaszemélyiség kialakítása, amihez érzelmi kapcsolat fűzi majd a fogyasztókat, így azok meg akarják szerezni, birtokolni szeretnék a termékünket vagy szolgáltatásunkat.
A – Action (Cselekvés): ez már a kapcsolatfelvételt vagy a tényleges vásárlást, a konverziót jelenti.
Ebben az egész folyamatban a lépéseket a remarketing köti össze. Például a figyelem felkeltése szakasz során előfordulhat, hogy elveszítjük a látogatót, mert túl sok információt tud meg egyszerre (vagy éppen további adatokra van szüksége), és még fontolgatja a vásárlást.
Tehát azáltal, hogy egyszer járt az oldalunkon, bekerült a rendszerünkbe, és újból vissza tudjuk csábítani egy későbbi időpontban a remarketing kampány által. Az eredmény: egy újabb esély a vásárlási folyamat befejezésére.
5. Google Ads és Facebook remarketing
Ha vállalkozásunk van és rendelkezünk weboldallal, akkor már biztosan megismerkedtünk a Google Ads és a Facebook Hirdetéskezelő marketing platformjaival.
A remarketing használata nagyon egyszerű. Egy kódot kell beillesztenünk az oldalunkba, amit a Google és a Facebook követni tud, ezáltal listába rendezik a webhelyünk látogatóinak adatait.
A felhasználókat kategorizálják is aszerint, hogy épp melyik szakaszban járnak a vásárlási folyamaton belül. Például azok, akik már a kosarukba helyezték a terméket, egy külön csoportba kerülnek.
Minden kategóriát egyedi hirdetéssel tudunk megszólítani, hiszen nem mindegy, hogy valaki már csak egy lépésre van a vásárlástól, vagy még csak most jár a sales funnel elején.
5.1. Google Ads dinamikus remarketing
A Google Ads felületén a Közönségkezelőn belül láthatjuk a remarketing csatornákat, itt tudunk beállítani szegmenseket is a látogatókon belül.
Olyan felhasználóknak fog megjelenni a dinamikus remarketing által a hirdetés, akik korábban meglátogatták a webhelyünket, vagy használták a mobilalkalmazásunkat.
Azon termékekről vagy szolgáltatásokról kapnak hirdetést, amelyeket megtekintettek. Közönségre szabott üzenetekkel tudjuk visszairányítani a látogatókat a weboldalra.
A dinamikus remarketing beállításának lépései:
1) A vállalkozás típusának meghatározása: ez határozza meg a használandó adattáblázat típusát, a hirdetések elrendezését, az egyedi paramétereket (pl. oktatás, repülőjegyek, szállodák, munkák, ingatlana, kiskereskedelem, stb.).
2) Fiókok összekapcsolása (kiskereskedelmi cégek esetén): a Google Ads és a Google Merchant Center fiókok csatlakoztatása.
3) Új kampány létrehozása: új dinamikus remarketing kampány esetén meg kell határozni a költségkeretet, az ajánlattételi stratégiát, valamint a remarketing listákat tartalmazó hirdetéscsoportot.
4) Hírcsatorna létrehozása: a hirdetni kívánt összes termék / szolgáltatás gyűjteménye a hírcsatorna, mely a hozzájuk tartozó attribútumokat (pl. árak, leírások) tartalmazza táblázatszerűen.
5) A webhely látogatóinak megcímkézése: eseménykódrészlet hozzáadása a weboldalhoz, aminek a webhely azon oldalain kell szerepelni, ahol az események megtörténnek, míg a Google-címke minden oldalra szükséges.
6) Reszponzív vizuális hirdetések létrehozása: ezek a hirdetések kérik majd le a termékeket vagy szolgáltatásokat a feedből, meghatározva azt, hogy mely elemek kerülnek a hirdetésekbe a feedkulcsok által.
7) Ellenőrzés: az ellenőrizendő elemek listáját itt érheted el.
5.2. Facebook remarketing kampány
Ha szeretnéd újból megcélozni a korábbi látogatóidat, szükséged lesz a Facebook-képpont telepítésére, ami egy kis kódrészletet jelent. Ezzel lehet nyomon követni a látogatók tevékenységét, az általuk végrehajtott eseményeket a márkáddal kapcsolatban (pl. termék kosárba helyezése, megtekintett oldalak és hirdetések listája).
Emellett ott van még a Facebook SDK, amely alkalmazásfejlesztők számára hasznos. Az alkalmazásod felhasználóiról biztosít adatokat, megtalálhatod azokat a felhasználókat, akik bizonyos eseményeket hajtottak végre a szoftveren belül.
Ezekkel az eszközökkel tehát létrehozhatunk egyéni célközönséget, akiket a remarketinggel meg akarunk célozni.
Beállíthatod, hogy milyen eseményekre akarsz fókuszálni: azokat remarketingeled, akik a weboldalad kezdőlapját nézték meg, vagy esetleg azokat, akik egy adott terméket tekintettek meg, de nem vásároltak semmit.
Tehát releváns termékeket fogsz tudni megjeleníteni a katalógusodból. A megjelenítési felületek közé tartozik a Facebook, Instagram, Audience Network és a Messenger.
Sőt, hirdetésüzenetekkel is elérheted az embereket a Messengerben, ha aktivitást mutattak a vállalkozásoddal kapcsolatban. További információk ezen a linken.
6. Összefoglaló
A remarketing nagyban összefügg a retargeting fogalmával. Az ismétlés elvét követve jelenít meg hirdetéseket azon korábbi látogatóknak, akik megtekintették a termékeinek, viszont nem vásároltak.
Ennek oka, hogy az AIDA modell szerint a vásárlási folyamat több megszakítással zajlik, ezért időközönként vissza tudjuk csábítani az embereket, hogy befejezzék a vásárlást.
Különösen a Google Ads és a Facebook felületén elterjedt a remarketing kampány indítása. Ha segítségre lenne szükséged a Google Ads beállításában, vagy remarketing kampány készítése a célod, lépj velünk kapcsolatba bátran! 🙂
Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu
7. Gyakran ismételt kérdések és válaszok
A remarketing egy olyan marketing kampány, amely az ismétlés elvén alapszik. Azoknak a látogatóknak jelenít meg hirdetéseket, akik korábban jártak az oldalunkon, megtekintették termékeinket, esetleg a kosarukba is rakták azokat, viszont nem vásároltak semmit.
Google Ads hirdetések és Facebook hirdetések segítségével.
Az AIDA modell szerint több megszakítással zajlik a vásárlási folyamat, amit egy remarketing kampány segítségével tudunk áthidalni.