Tartalomjegyzék
ToggleIngyenes SEO elemzés – Hogyan csináljam?
A SEO jelentése keresőoptimalizálás, ami egy hosszú távú befektetés a weboldal organikus forgalmának biztosítása érdekében. Ha azt akarjuk, hogy minden rendben működjön a honlapunkon tartalmi és technikai szempontból, akkor érdemes a SEO elemzés eszközéhez nyúlni időközönként. Egy SEO audit ára azonban 100.000-150.000 Ft-tól indul, ezért most bemutatjuk ebben a cikkben, hogy miként lehet eredményesen elvégezni egy ingyenes SEO elemzést. Tarts velünk! 🙂
1. Mi az a SEO elemzés és mikor szükséges?
A SEO audit lényege, hogy minden információt összeszedünk a weblapunk teljesítményéről, és megkeressük a fejlesztésre szoruló részeket. A keresőoptimalizálás három nagy területe a következő:
- Technikai SEO;
- On-page SEO, vagyis a tartalom elemzése;
- Off-page SEO, vagyis a backlinkek elemzése.
A SEO elemzés ezt a három területet vizsgálja át a lehető legrészletesebben, összegyűjti és értelmezi, hasznosítja az adatokat. Ha javítani szeretnéd weboldalad Google-ben elért eredményeit, akkor mindig ajánlott egy átfogó SEO elemzés elvégzése.
Főként abban az esetben szükséges egy SEO audit, ha az alábbi lehetőségek állnak fenn:
- Egyre inkább csökken a weboldalunk forgalma;
- Rossz helyezéseket érnek el a tartalmaink a Google-ben;
- Látni szeretnénk a honlapunk fejlődését az elmúlt hónapokban;
- Fejleszteni akarjuk a weblap SEO-ját, és fel szeretnénk deríteni a jelenlegi helyzetet.
Ha már legalább 6-12 hónapja dolgozunk a weboldalunk keresőoptimalizálásán (vagy éppen egy külső SEO céget béreltünk fel), mindenképp végezzük el a SEO elemzést, ezzel is nyomon követve a változásokat!
Felvetődik a kérdés, hogy akkor mégis mikor felesleges elvégezni a SEO auditot? Frissen indult weboldalak esetén például, amikor még nincs elegendő elemezhető adat. Ahol nincs jelen a linképítés vagy a tartalommarketing.
Nos, ezekben az esetekben nincs értelme átfogó keresőoptimalizálási elemzést végezni. Ne várjunk csodát a Google-ben, ha alig van tartalom az oldalunkon, vagy egyáltalán nincsenek ránk mutató linkek másik webhelyeken.
Ekkor az a legjobb, ha kulcsszókutatást végzünk, megismerkedünk a SEO szövegírás jellemzőivel és a backlink-szerzés menetével. Minimum fél év elteltével pedig visszatérhetünk a SEO elemzéshez.
2. Az ingyenes SEO elemzés eszközei
Elsőként a Google két ingyenes analitikai szolgáltatását kell megemlíteni, ami nem más, mint a Google Analytics 4 és a Google Search Console. Az itt megjelenő adatokhoz csak a webhely tulajdonosa férhet hozzá, illetve azok a személyek, akiket meghív.
2.1. Google Analytics 4
Korábban a Google Universal Analytics szoftverét használta minden weboldal, azonban 2023. július 1-jétől kizárólag az újabb Google Analytics 4 fog már csak adatok gyűjteni. Olyan adatokat tudhatunk meg többek között a segítségével, mint:
- Mely forgalmi forrásokból érkeznek a felhasználók az oldalunkra (organikus, közösségi, fizetett, közvetlen forgalom);
- Az oldalt megtekintett felhasználók száma, külön kezelve az első látogatókat;
- Az átlagos oldalon töltött idő mennyisége;
- Vásárlások, hirdetések és előfizetések bevételének összege;
- Forgalmi adatok akár valós időben is;
- Látogatóink demográfiai adatai és az általunk használt technológiai eszközök;
- Felhasználói magatartás, leggyakoribb események, konverziók elemzése;
- Ügyfélszerzés, elköteleződés, bevételszerzés vizsgálata.
A Google Analytics 4 eléréséhez kattints ide! Ha segítségre lenne szükséged a Google Analytics 4 bekötésével kapcsolatban, akkor olvasd el cikkünket a témában!
2.2. Google Search Console
A Google Search Console szintén fontos adatokat szolgáltat a weboldal forgalmáról, hiszen megtudhatjuk, hogy hány kattintás érkezik naponta, melyek a legnépszerűbb oldalaink, milyen kulcsszavakon keresztül találnak ránk a felhasználók.
Itt tudjuk azt is ellenőrizni, hogy mely oldalaink vannak indexelve a Google által, beküldhetünk indexelési kérelmet is. Ha ezt nem ellenőrizzük le, másképp nem fog megjelenni a bejegyzésünk a Google Keresőben és a SEO elemzés mit sem ér.
Továbbá javítani tudunk olyan lényeges beállításokat is, mint a mobilos használhatóság (reszponzív webdesign), az indexelési hibák, webhelytérkép beküldése, alapvető webes vitals-mutatók ellenőrzése, ezzel biztosítva a megfelelő felhasználói élményt.
A teljesítményadatok között a legfontosabbak a kattintások és megjelenések száma, az átlagos CTR (átkattintási arány), és az átlagos pozíció a Google Keresőben.
Ha felmerülnek hibák az indexeléssel vagy a mobilos használhatósággal kapcsolatban, akkor azokat javítani tudjuk a Search Console-ban. Ezzel is teljesebbé válik a SEO elemzés. Sőt, még a külső és belső linkek rendszerét is ellenőrizni tudjuk, illetve havi összegző jelentéseket kapunk weboldalunk teljesítményéről.
A Search Console eléréséhez kattints ide!
2.3. Ubersuggest Site Audit
Az Ubersuggest egy nagyszerű eszköz arra, hogy kulcsszókutatást végezzünk és az első helyre repítsük weboldalunkat a legfontosabb kulcskifejezésekre. Azt azonban talán kevesen tudják, hogy van egy Site Audit nevű funkciója, amivel az on-page SEO beállításokat ellenőrzi és kijelzi az esetleges hibákat, oldalakra levetítve.
Megtudhatjuk például, hogy:
- Mekkora oldalunk SEO pontszáma;
- Hány darab kulcsszóra rangsorolunk az első 100 találat között;
- Mekkora az organikus havi forgalom az oldalunkon;
- Hány darab backlinkünk van.
Az Ubersuggest feltérképezi az összes oldalunkat, és minden SEO problémát kijelez a számunkra:
- Mely oldalakon túl kevés a szavak száma;
- Vannak-e duplikált H1-es címsorok;
- A Google-ben való megjelenés mely oldalaknál van blokkolva;
- Lassú betöltéssel operáló oldalak;
- 404-es hibát mutató linkeket tartalmazó oldalak;
- Hiányzó meta leírás;
- Túl hosszú címmel rendelkező bejegyzések;
- Nem keresőbarát URL címek;
- Hiányzó SSL tanúsítvány egyes oldalakon;
- Duplikált meta leírás;
- Időszakos átirányítást tartalmazó oldalak.
Még emellett számos más SEO problémára világít rá az Ubersuggest, amit ki tudunk javítani, még megoldási javaslatokat is ad számunkra. Így tehát könnyen elvégezhető a SEO elemzés.
Az Ubersuggest eléréséhez kattints erre a linkre! Azonban légy figyelmes, mert nem minden szolgáltatás érhető el az ingyenes verzióban, vagy csak korlátozott keretek között (freemium modell szerint működik).
3. Technikai SEO elemzés lépései
Először is a honlapod technikai SEO-ját kell ellenőrizned. Ezek azok a SEO problémák, amelyek hátráltatják a honlapod eredményességét a Google szemében.
Olyan dolgokra kell figyelned SEO elemzés során, mint:
1) Indexelhetőség vizsgálata: ezt a Google Search Console mutatja. Mindenképp törekedj arra, hogy a megfelelő oldalak legyenek indexelve, hiszen csak azok hoznak majd organikus forgalmat. Említést érdemel még a noindex attribútum és az indexelési hibák javítása.
2) Oldaltérkép beküldése: a webhelytérkép egy .xml kiterjesztésű fájl, ami minden egyes URL-t tartalmaz a honlapodról. Léteznek oldaltérképet generáló bővítmények is (a Yoast SEO is tud ilyet). A Search Console-ban tudjuk beolvastatni az oldaltérképet, hogy a Google mindig a legújabbat használja.
3) 404-es és 5xx-as hibakódok kezelése: a 404-es hiba olyan URL címekre vonatkozik, amelyek már nem elérhetők, így ezeket 301-es átirányítással kell egy másik webcímre irányítani. Az 5xx-as hibakódok pedig szerveroldali problémára utalnak, amit a webfejlesztő vagy a tárhely szolgáltató tud kezelni.
4) Weboldal UX design elemzése: SEO audit során számít az is, hogy a weboldal UI/UX design része mennyire felhasználóbarát, és általánosságban elérhető-e minden tartalmi elem maximum 4 kattintáson belül.
5) Duplikáció elkerülése: ne legyenek weboldalak ugyanazon tartalommal http:// vagy https://, illetve www. vagy anélküli URL címeken. A duplikáció megoldása által nem fog minden oldal kétszer létezni, hiszen ezt a Google rendesen megbünteti.
6) Mobilbarát elrendezés: a Search Console mutatja meg, hogy hány URL címnél található mobilos használhatósággal kapcsolatos probléma. Illetve ott a Mobilbarát teszt oldal is.
7) Betöltési sebesség mérése és gyorsítása: a weblap betöltési idejének mérésére szolgál a GTmetrix, vagy éppen a PageSpeed Insights. További tippekért olvasd el a weboldal gyorsítás témakörben írt cikkünket!
4. On-page SEO elemzés lépései
A technikai beállítások után történik az oldalon található tartalom SEO elemzése, hiszen ez alapján ítéli meg a Google, hogy mennyire releváns és hasznos az oldalad a felhasználók számára.
Két dologra kell kifejezetten odafigyelni: a tartalom mennyiségére és minőségére.
A tartalom mennyisége szempontjából arra törekedjünk, hogy egy adott szakterületre fókuszáljon az oldalunk, azt igyekezzünk körbejárni minél jobban a landing oldalak és a szakmai blogcikkek segítségével.
Persze lehetnek különböző kategóriák, viszont ezek kapcsolódjanak egymáshoz valamilyen szinten. Például: weboldal készítés, webshop készítés, online marketing, SEO. Minden kategóriához tartozzon legalább 15-20 bejegyzés, amelyek ideális esetben meghaladják az ezer szavas hosszúságot.
A tartalom minősége szerint sok SEO követelményre kell odafigyelni, amelyek egyszerre teszik hasznos tartalommá a bejegyzéseinket a felhasználók és a Google szemében is. Optimalizáljuk bejegyzéseinket kulcsszavakra, használjuk azokat a címsorokban, a szövegben, a képek alternatív szövegében.
Legyenek megfelelően kitöltve a metaadatok, készítsünk meta leírást, állítsunk be borítóképet a cikkekhez, linkeljünk belső és külső oldalakra (amennyiben relevánsak). Legyen megfelelően strukturálva a szöveg, maximum 300 szavas vázlatpontokkal, H1-H4 alcímekkel, vizuális tartalommal (képek, ábrák, videók).
További információkért olvasd el SEO szövegírás bejegyzésünket!
5. Off-page SEO elemzés lépései
Az off-page SEO elemzés része a backlinkek gyűjtése és a linképítési stratégiánk meghatározása. Fontos, hogy a Google szemében relevánsnak tűnjön a tartalmunk, amit úgy tudunk elérni, ha külső forrásokból szerzünk rájuk backlinket, azaz visszamutató linket.
Egy erős linkprofil szintén SEO elemzési szabályokhoz van kötve:
- A ránk linkelő oldalaknak legyen magasabb a Domain Authority mutatója;
- Változatos kulcsszavakkal linkeljenek ránk;
- Alacsony legyen a spam mutatója az oldalaknak;
- A linkgyűjtő oldalakat felejtsük el;
- Független, szakmailag hiteles weboldalakról szerezzünk backlinket;
- Írjunk vendégcikkeket külső oldalakra, vagy futtassunk PR kampányt.
Ha nincsenek ötleteink, hogy honnan is kellene linket kapnunk, akkor elemezzük ki a konkurenciát. Erre kiváló eszköz a korábban említett Yoast SEO, ami kimutatja a versenytársak backlinkjeit, így mi is belekezdhetünk a linképítésbe.
6. Összefoglaló
A SEO elemzés olyan weboldalak esetén hozza a legjobb eredményeket, ahol már legalább 6 hónapja elkezdtünk aktívan foglalkozni a keresőoptimalizálással.
Olyan ingyenes eszközök segítik a SEO elemzés végzését, mint a Google Analytics 4, a Google Search Console, vagy az Ubersuggest Site Audit.
Mind a technikai SEO elemzés, az on-page SEO elemzés és az off-page SEO elemzés is fontos a hatékony, magas organikus forgalommal rendelkező weboldalak működése szempontjából.
Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu
7. Gyakran ismételt kérdések és válaszok
Olyan weboldalaknál, amelyek már legalább 6 hónapja aktívan üzemelnek és foglalkoznak linképítéssel.
Google Analytics 4, Google Search Console, valamint az Ubersuggest Site Audit funkciója.
Magába foglalja a technikai SEO, az on-page SEO és az off-page SEO elemzését is.