Ingyenes SEO elemzés – Hogyan csináljam?

A SEO elemzés részét képezi a technikai SEO, on-page SEO és az off-page SEO elemzése, amire most ingyenes módszereket mutatunk be.
SEO elemzés

Ingyenes SEO elemzés – Hogyan csináljam?

A SEO jelentése keresőoptimalizálás, ami egy hosszú távú befektetés a weboldal organikus forgalmának biztosítása érdekében. Ha azt akarjuk, hogy minden rendben működjön a honlapunkon tartalmi és technikai szempontból, akkor érdemes a SEO elemzés eszközéhez nyúlni időközönként. Egy SEO audit ára azonban 100.000-150.000 Ft-tól indul, ezért most bemutatjuk ebben a cikkben, hogy miként lehet eredményesen elvégezni egy ingyenes SEO elemzést. Tarts velünk! 🙂

1. Mi az a SEO elemzés és mikor szükséges?

A SEO audit lényege, hogy minden információt összeszedünk a weblapunk teljesítményéről, és megkeressük a fejlesztésre szoruló részeket. A keresőoptimalizálás három nagy területe a következő:

  • Technikai SEO;
  • On-page SEO, vagyis a tartalom elemzése;
  • Off-page SEO, vagyis a backlinkek elemzése.

A SEO elemzés ezt a három területet vizsgálja át a lehető legrészletesebben, összegyűjti és értelmezi, hasznosítja az adatokat. Ha javítani szeretnéd weboldalad Google-ben elért eredményeit, akkor mindig ajánlott egy átfogó SEO elemzés elvégzése.

Főként abban az esetben szükséges egy SEO audit, ha az alábbi lehetőségek állnak fenn:

  • Egyre inkább csökken a weboldalunk forgalma;
  • Rossz helyezéseket érnek el a tartalmaink a Google-ben;
  • Látni szeretnénk a honlapunk fejlődését az elmúlt hónapokban;
  • Fejleszteni akarjuk a weblap SEO-ját, és fel szeretnénk deríteni a jelenlegi helyzetet.

Ha már legalább 6-12 hónapja dolgozunk a weboldalunk keresőoptimalizálásán (vagy éppen egy külső SEO céget béreltünk fel), mindenképp végezzük el a SEO elemzést, ezzel is nyomon követve a változásokat!

Felvetődik a kérdés, hogy akkor mégis mikor felesleges elvégezni a SEO auditot? Frissen indult weboldalak esetén például, amikor még nincs elegendő elemezhető adat. Ahol nincs jelen a linképítés vagy a tartalommarketing.

Nos, ezekben az esetekben nincs értelme átfogó keresőoptimalizálási elemzést végezni. Ne várjunk csodát a Google-ben, ha alig van tartalom az oldalunkon, vagy egyáltalán nincsenek ránk mutató linkek másik webhelyeken.

Ekkor az a legjobb, ha kulcsszókutatást végzünk, megismerkedünk a SEO szövegírás jellemzőivel és a backlink-szerzés menetével. Minimum fél év elteltével pedig visszatérhetünk a SEO elemzéshez.

Weboldal készítés

2. Az ingyenes SEO elemzés eszközei

Elsőként a Google két ingyenes analitikai szolgáltatását kell megemlíteni, ami nem más, mint a Google Analytics 4 és a Google Search Console. Az itt megjelenő adatokhoz csak a webhely tulajdonosa férhet hozzá, illetve azok a személyek, akiket meghív.

2.1. Google Analytics 4

Korábban a Google Universal Analytics szoftverét használta minden weboldal, azonban 2023. július 1-jétől kizárólag az újabb Google Analytics 4 fog már csak adatok gyűjteni. Olyan adatokat tudhatunk meg többek között a segítségével, mint:

  • Mely forgalmi forrásokból érkeznek a felhasználók az oldalunkra (organikus, közösségi, fizetett, közvetlen forgalom);
  • Az oldalt megtekintett felhasználók száma, külön kezelve az első látogatókat;
  • Az átlagos oldalon töltött idő mennyisége;
  • Vásárlások, hirdetések és előfizetések bevételének összege;
  • Forgalmi adatok akár valós időben is;
  • Látogatóink demográfiai adatai és az általunk használt technológiai eszközök;
  • Felhasználói magatartás, leggyakoribb események, konverziók elemzése;
  • Ügyfélszerzés, elköteleződés, bevételszerzés vizsgálata.
Google Analytics 4 SEO elemzés

A Google Analytics 4 eléréséhez kattints ide! Ha segítségre lenne szükséged a Google Analytics 4 bekötésével kapcsolatban, akkor olvasd el cikkünket a témában!

2.2. Google Search Console

A Google Search Console szintén fontos adatokat szolgáltat a weboldal forgalmáról, hiszen megtudhatjuk, hogy hány kattintás érkezik naponta, melyek a legnépszerűbb oldalaink, milyen kulcsszavakon keresztül találnak ránk a felhasználók.

Itt tudjuk azt is ellenőrizni, hogy mely oldalaink vannak indexelve a Google által, beküldhetünk indexelési kérelmet is. Ha ezt nem ellenőrizzük le, másképp nem fog megjelenni a bejegyzésünk a Google Keresőben és a SEO elemzés mit sem ér.

Továbbá javítani tudunk olyan lényeges beállításokat is, mint a mobilos használhatóság (reszponzív webdesign), az indexelési hibák, webhelytérkép beküldése, alapvető webes vitals-mutatók ellenőrzése, ezzel biztosítva a megfelelő felhasználói élményt.

A teljesítményadatok között a legfontosabbak a kattintások és megjelenések száma, az átlagos CTR (átkattintási arány), és az átlagos pozíció a Google Keresőben.

Search Console

Ha felmerülnek hibák az indexeléssel vagy a mobilos használhatósággal kapcsolatban, akkor azokat javítani tudjuk a Search Console-ban. Ezzel is teljesebbé válik a SEO elemzés. Sőt, még a külső és belső linkek rendszerét is ellenőrizni tudjuk, illetve havi összegző jelentéseket kapunk weboldalunk teljesítményéről.

A Search Console eléréséhez kattints ide!

2.3. Ubersuggest Site Audit

Az Ubersuggest egy nagyszerű eszköz arra, hogy kulcsszókutatást végezzünk és az első helyre repítsük weboldalunkat a legfontosabb kulcskifejezésekre. Azt azonban talán kevesen tudják, hogy van egy Site Audit nevű funkciója, amivel az on-page SEO beállításokat ellenőrzi és kijelzi az esetleges hibákat, oldalakra levetítve.

Megtudhatjuk például, hogy:

  • Mekkora oldalunk SEO pontszáma;
  • Hány darab kulcsszóra rangsorolunk az első 100 találat között;
  • Mekkora az organikus havi forgalom az oldalunkon;
  • Hány darab backlinkünk van.
Ubersuggest SEO elemzés

Az Ubersuggest feltérképezi az összes oldalunkat, és minden SEO problémát kijelez a számunkra:

  • Mely oldalakon túl kevés a szavak száma;
  • Vannak-e duplikált H1-es címsorok;
  • A Google-ben való megjelenés mely oldalaknál van blokkolva;
  • Lassú betöltéssel operáló oldalak;
  • 404-es hibát mutató linkeket tartalmazó oldalak;
  • Hiányzó meta leírás;
  • Túl hosszú címmel rendelkező bejegyzések;
  • Nem keresőbarát URL címek;
  • Hiányzó SSL tanúsítvány egyes oldalakon;
  • Duplikált meta leírás;
  • Időszakos átirányítást tartalmazó oldalak.

Még emellett számos más SEO problémára világít rá az Ubersuggest, amit ki tudunk javítani, még megoldási javaslatokat is ad számunkra. Így tehát könnyen elvégezhető a SEO elemzés.

Az Ubersuggest eléréséhez kattints erre a linkre! Azonban légy figyelmes, mert nem minden szolgáltatás érhető el az ingyenes verzióban, vagy csak korlátozott keretek között (freemium modell szerint működik).

3. Technikai SEO elemzés lépései

Először is a honlapod technikai SEO-ját kell ellenőrizned. Ezek azok a SEO problémák, amelyek hátráltatják a honlapod eredményességét a Google szemében.

Olyan dolgokra kell figyelned SEO elemzés során, mint:

1) Indexelhetőség vizsgálata: ezt a Google Search Console mutatja. Mindenképp törekedj arra, hogy a megfelelő oldalak legyenek indexelve, hiszen csak azok hoznak majd organikus forgalmat. Említést érdemel még a noindex attribútum és az indexelési hibák javítása.

Oldalak indexelése

2) Oldaltérkép beküldése: a webhelytérkép egy .xml kiterjesztésű fájl, ami minden egyes URL-t tartalmaz a honlapodról. Léteznek oldaltérképet generáló bővítmények is (a Yoast SEO is tud ilyet). A Search Console-ban tudjuk beolvastatni az oldaltérképet, hogy a Google mindig a legújabbat használja.

3) 404-es és 5xx-as hibakódok kezelése: a 404-es hiba olyan URL címekre vonatkozik, amelyek már nem elérhetők, így ezeket 301-es átirányítással kell egy másik webcímre irányítani. Az 5xx-as hibakódok pedig szerveroldali problémára utalnak, amit a webfejlesztő vagy a tárhely szolgáltató tud kezelni.

4) Weboldal UX design elemzése: SEO audit során számít az is, hogy a weboldal UI/UX design része mennyire felhasználóbarát, és általánosságban elérhető-e minden tartalmi elem maximum 4 kattintáson belül.

5) Duplikáció elkerülése: ne legyenek weboldalak ugyanazon tartalommal http:// vagy https://, illetve www. vagy anélküli URL címeken. A duplikáció megoldása által nem fog minden oldal kétszer létezni, hiszen ezt a Google rendesen megbünteti.

6) Mobilbarát elrendezés: a Search Console mutatja meg, hogy hány URL címnél található mobilos használhatósággal kapcsolatos probléma. Illetve ott a Mobilbarát teszt oldal is.

Mobilos használhatóság

7) Betöltési sebesség mérése és gyorsítása: a weblap betöltési idejének mérésére szolgál a GTmetrix, vagy éppen a PageSpeed Insights. További tippekért olvasd el a weboldal gyorsítás témakörben írt cikkünket!

4. On-page SEO elemzés lépései

A technikai beállítások után történik az oldalon található tartalom SEO elemzése, hiszen ez alapján ítéli meg a Google, hogy mennyire releváns és hasznos az oldalad a felhasználók számára.

Két dologra kell kifejezetten odafigyelni: a tartalom mennyiségére és minőségére.

A tartalom mennyisége szempontjából arra törekedjünk, hogy egy adott szakterületre fókuszáljon az oldalunk, azt igyekezzünk körbejárni minél jobban a landing oldalak és a szakmai blogcikkek segítségével.

Persze lehetnek különböző kategóriák, viszont ezek kapcsolódjanak egymáshoz valamilyen szinten. Például: weboldal készítés, webshop készítés, online marketing, SEO. Minden kategóriához tartozzon legalább 15-20 bejegyzés, amelyek ideális esetben meghaladják az ezer szavas hosszúságot.

A tartalom minősége szerint sok SEO követelményre kell odafigyelni, amelyek egyszerre teszik hasznos tartalommá a bejegyzéseinket a felhasználók és a Google szemében is. Optimalizáljuk bejegyzéseinket kulcsszavakra, használjuk azokat a címsorokban, a szövegben, a képek alternatív szövegében.

Legyenek megfelelően kitöltve a metaadatok, készítsünk meta leírást, állítsunk be borítóképet a cikkekhez, linkeljünk belső és külső oldalakra (amennyiben relevánsak). Legyen megfelelően strukturálva a szöveg, maximum 300 szavas vázlatpontokkal, H1-H4 alcímekkel, vizuális tartalommal (képek, ábrák, videók).

További információkért olvasd el SEO szövegírás bejegyzésünket!

5. Off-page SEO elemzés lépései

Az off-page SEO elemzés része a backlinkek gyűjtése és a linképítési stratégiánk meghatározása. Fontos, hogy a Google szemében relevánsnak tűnjön a tartalmunk, amit úgy tudunk elérni, ha külső forrásokból szerzünk rájuk backlinket, azaz visszamutató linket.

Egy erős linkprofil szintén SEO elemzési szabályokhoz van kötve:

  • A ránk linkelő oldalaknak legyen magasabb a Domain Authority mutatója;
  • Változatos kulcsszavakkal linkeljenek ránk;
  • Alacsony legyen a spam mutatója az oldalaknak;
  • A linkgyűjtő oldalakat felejtsük el;
  • Független, szakmailag hiteles weboldalakról szerezzünk backlinket;
  • Írjunk vendégcikkeket külső oldalakra, vagy futtassunk PR kampányt.

Ha nincsenek ötleteink, hogy honnan is kellene linket kapnunk, akkor elemezzük ki a konkurenciát. Erre kiváló eszköz a korábban említett Yoast SEO, ami kimutatja a versenytársak backlinkjeit, így mi is belekezdhetünk a linképítésbe.

6. Összefoglaló

A SEO elemzés olyan weboldalak esetén hozza a legjobb eredményeket, ahol már legalább 6 hónapja elkezdtünk aktívan foglalkozni a keresőoptimalizálással.

Olyan ingyenes eszközök segítik a SEO elemzés végzését, mint a Google Analytics 4, a Google Search Console, vagy az Ubersuggest Site Audit.

Mind a technikai SEO elemzés, az on-page SEO elemzés és az off-page SEO elemzés is fontos a hatékony, magas organikus forgalommal rendelkező weboldalak működése szempontjából.

Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu

7. Gyakran ismételt kérdések és válaszok

❓ Mikor érdemes SEO elemzést készíteni?

Olyan weboldalaknál, amelyek már legalább 6 hónapja aktívan üzemelnek és foglalkoznak linképítéssel.

❓ Melyek a legjobb ingyenes eszközök SEO elemzés céljából?

Google Analytics 4, Google Search Console, valamint az Ubersuggest Site Audit funkciója.

❓ Miből áll egy SEO elemzés?

Magába foglalja a technikai SEO, az on-page SEO és az off-page SEO elemzését is.

Oszd meg! Küldd el! Nyomtasd ki!

Facebook
LinkedIn
Email
Nyomtatás
Dávid Ádám

Dávid Ádám

Dávid Ádám vagyok, a Kiszervezett Marketing Kft. alapítója, az online marketing megszállottja.

150+ szöveges ötcsillagos ügyfélvéleményünkkel előrevetítjük, hogy milyen egy igazán profin megtervezett, ügyfélközpontú marketing ügynökséggel dolgozni.

A Kiszervezett Marketing 13x-os Marketing Diamond Awards-díjas ügynökség. Ezt a díjat a Magyar Marketing Szövetség ítélte oda számunkra, ami bizonyítja, hogy szakmailag kimagasló szolgáltatásokat nyújtunk az online marketing területén.

Büszkék vagyunk arra, hogy 2023-ban a Kiszervezett Marketing Kft. lett Az Év Marketing Nagykövete!

A Kiszervezett Marketing az a marketing ügynökség, amely nem olyan, mint a suszter és a cipője.

Ezt alátámasztja a 350+ szakmai blogcikkünk is, amelynek köszönhetően több mint 160.000 látogatónk van éves szinten a saját weboldalukon a Google Keresőből, fizetett hirdetések nélkül. Mindezt alig 1,5 év alatt értük el.

A megtervezett médiamegjelenésekkel folyamatosan ott vagyunk nagy hírportálok hasábjain a területünk szakértőjeként. Párat kiemelve: penzcentrum.hu, hirado.hu, hrportal.hu, origo.hu, blikk.hu.

Azért lehetünk Google Partnerek, mert rendelkezünk a Google által elismert szakértővel. Az ügyfeleink hirdetési kampányai kivétel nélkül minden esetben elérik a minimum 70%-os optimalizáltságot.

Tartottam már szakmai előadást több egyetemen online marketing témában, többek között: BME, BGE, ELTE, MATE, Óbudai Egyetem. Emellett a Magyar Marketing Fesztivál rendszeres előadójaként mutatom be a siker kulcsát a digitális térben.

Hogyan legyen vevőszerző weboldalam?

HOVÁ KÜLDHETJÜK AZ INGYENES E-BOOKUNKAT?

Ajánlatkérés

Hogyan legyen vevőszerző weboldalam?

Töltsd le az e-bookot, és a megvalósítás menete is kristálytiszta lesz előtted.

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés